Grupa Filialna Płock testuje BYD ETP3
W maju ubiegłego roku w ofercie firmy Armatus pojawiła się nowa marka pojazdów ciężarowych i dostawczych w Polsce – BYD Trucks. Chiński gigant wyróżnia się zastosowaniem zintegrowanej technologii produkując własne silniki, systemy sterowania silnikiem, e-platformę przeznaczoną wyłącznie do ciężarówek o napędzie elektrycznym oraz produkcją rewolucyjnej i obecnie najbezpieczniejszej na rynku baterii Blade Battery.
Rozwój BYD na świecie jest spektakularny, dynamika sprzedaży wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o 78%, a w czwartym kwartale 2023 roku firma wyprzedziła w sprzedaży Teslę. Z rozmowy z Arkadiuszem Cichockim, Kierownikiem transportu z filii Płock, dowiemy się, jak wygląda eksploatacja ETP3 w praktyce.
Justyna Sadowska: Panie Arkadiuszu, dlaczego podjęliście decyzję o powiększeniu floty o elektryczny pojazd dostawczy?
Arkadiusz Cichocki, kierownik transportu Inter Cars, Filia Płock: Decyzję podjęliśmy bardzo racjonalnie. Przeanalizowaliśmy koszty związane z paliwem, którego ceny w ostatnim czasie były bardzo niestabilne oraz koszty eksploatacyjne pojazdu elektrycznego do pojazdu z napędem konwencjonalnym. Elektryczne samochody mają prostszy układ napędowy w porównaniu do pojazdów spalinowych, dzięki czemu nie ma potrzeby wymiany oleju silnikowego, filtrów powietrza czy płynów chłodzących, co przekłada się na niższe koszty stałe dla firmy. Wybierając ETP3 postawiliśmy na zrównoważony rozwój, dbając o swój biznes i środowisko naturalne. Mieliśmy też pewność, że podczas użytkowania otrzymamy pełne wsparcie działu serwisowego. Dla nas bardzo istotnym było, iż pojazd nie emituje szkodliwych dla środowiska naturalnego gazów, które są głównymi przyczynami zanieczyszczenia powietrza w miastach, a w naszym regionie jest to szczególnie ważne ze względu na Petrochemię Płock.
Jak długo pojazd jest użytkowany w Państwa flocie? Jaki wypowiadają się o nim kierowcy?
W naszej flocie samochód użytkujemy od 6 miesięcy. ETP3 dziennie przejeżdża około 150 km na trasach podmiejskich, rozwożąc towar zamówiony przez naszych klientów. Obecnie całkowity przebieg pojazdu przekroczył 20 tys. km. Samochód jest dobrze wyposażony, gwarantuje komfort jazdy dla kierowcy, dzięki przestronnej, cichej kabinie, ergonomicznym i podgrzewanym fotelom oraz dobremu systemowi klimatyzacji.
W naszej działalności bardzo istotna jest przestrzeń załadunkowa pojazdu, która w ETP3 wynosi aż 195 cm długości, co pozwala na łatwe przewożenie długich paczek. Pojazd ma ładowność do 780 kg, a jego pojemność to 3,5 m3. Załadunek w pojeździe ułatwia również mocne oświetlenie przestrzeni załadunkowej oraz przesuwne drzwi po obu stronach pojazdu. Dodatkowym atutem jest podłoga, która w standardzie jest pokryta blachą ryflowaną.
Z Pana wypowiedzi wynika, iż ETP3 doskonale spełnia wymogi pojazdu dostawczego w środowisku miejskim. A jak wyglądało zużycie baterii oraz awaryjność pojazdu? Czy można uznać auto za niezawodne?
ETP3 jest przemyślanym, wygodnym i bezpiecznym pojazdem elektrycznym. To praktyczne auto, które jest stworzone do transportu miejskiego. Jeżeli chodzi o baterię to zgodnie z danymi od producenta w pełni naładowana może przejechać z ładunkiem około 270 km, natomiast podczas mrozów zauważyliśmy, iż niestety jej poziom dość mocno spada. Korzystając z dedykowanych ładowarek ETP3 baterię można naładować do poziomu 85% w zaledwie 30 min, więc nie było to aż tak uciążliwe. Podczas tych 6 miesięcy dwukrotnie mieliśmy problem z samochodem: raz zablokowało się gniazdo zasilania, a raz rozładował się akumulator pomocniczy. Problemy wystąpiły jedna z winy użytkownika, ale co najważniejsze, zostały błyskawicznie rozwiązane dzięki współpracy z serwisem BYD. Ogólna opinia o samochodzie ETP3 jest bardzo pozytywna. Spełnia on nasze wszystkie założenia, jest praktycznie bezawaryjny i niezawodny. Pojazdy elektryczne to już nie przyszłość, to teraźniejszość, w którą warto inwestować z zaufanym dostawcą.
Dziękuję za rozmowę.